söndag, april 05, 2009

Är det en utopi som hägrar?

Att Barack Obama håller ett tal där han säger att han vill ha en värld utan kärnvapen kan betyda en av två saker. Antingen är det så att det äntligen valts en förnuftig människa till president i USA eller så är det så att amerikanerna insett att dom inte är dom enda som har kärnvapen längre. Iofs så tycker man ju att dom borde insett det för längesen, typ runt kubakrisen eller så...

Jag tycker iaf att det är en början om det sen ska bli en utopi så måste nog alla vapen kasseras, jag vet att detta är nytänkande men tänk er en värld där kommunikation och dialog skulle vara sätten att lösa konflikter på. Cynikern i mig tror inte att detta någonsin kommer hända men idealisten i mig hoppas och tror att utopin hägrar...

På tal om kärnvapen så måste jag ju tipsa om en film som handlar om just kärnvapenkrig och det är Stanley Kubricks "Dr Strangelove" där Peter Sellers, George C Scott och Slim Pickens alla gör fantastiska roller. Filmen är en drift med kärnvapenkrig på ett ganska mörkt men väldigt roligt sätt...

1 kommentar:

Second Opinion sa...

Hej!

Vill tipsa om en artikel på Second Opinion:
http://www.second-opinion.se/so/view/321

"USA:s president Barack Obama vill se en värld utan kärnvapen, rapporterar Dagens Nyheter. –Dubbelmoral när han inte är villig att dra tillbaka robotsköldarna från Polen, menar Anna Ek, ordförande för Svenska Freds. Och Martin Goliath från Totalförsvarets forskningsinstitut reder ut vad Obama egentligen lovade."

Gå gärna in och tyck till!