söndag, maj 31, 2009

Jag visste det...

Men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Jag satt och läste på wikipedia om kompasser och fann denna mening, "På större fartyg och i sammanhang där avläsningskompassen är placerad på en magnetiskt olämplig plats förekommer ofta system med en centralt placerad huvudkompassenhet med elektrisk överföring till en eller flera repeterkompasser (skvallerkompasser)". Nu undrar jag om det inte skvallerkompasser var ett dåligt namn att använda sig av. Vad skvallrar dom på liksom, att den lilla söta kompassen i kaptenens knä är för dum för att ta ut åt vilket håll norr är, eller att kompassen i kajutan är bitter för den inte har större pilar/visare. Kanske säljer den foton på dom andra i komrprimerande poser...

Ja ja i vilket fall så tycker jag att det var ett konstigt namn på en kompass...

Inga kommentarer: