måndag, januari 12, 2009

Smaken är som baken.....Hårig!

Jag funderar ibland på om folk har någon filmsmak eller om dom bara är idioter och sanningen är väl den att eftersom dom inte har samma filmsmak som mig så är dom nog idioter. I amerka så har man åter igen haft "the people's choice awards" och jag har ett problem här med vad som valdes fram som folkets favoritfilm, "The Dark Knight"? Alltså "The Dark Knight"? Den var ju fruktansvärt dålig, det var ju nästan att man somnade när man såg den på bion, det enda som var bra i den var ju Heath Ledger. Fast iofs så var ju den näst mest favoriserade filmen "Indiana Jones and the........" och om sanningen ska fram så var inte den bra heller, känns som att båda filmerna blev hypade (eller heter det hajpade?) alldeles för mycket. Sen att Will Smith vinner något för "Hankock" är det närmaste ett mirakel man kan komma...

Näe nu tror jag att jag ska se på "Brokeback Mountain" där hoppas jag iaf att jag ska hitta en bra story, det behöver inte ens vara med en massa explosioner och sånt...

16 kommentarer:

Sarha sa...

grejen är att jag tror att "the dark knight" anses vara bra just för att han dog. Jag gillar ite den filmen heller, har ju kommit bra mycket bättre filmer under året, men inga där skådespelarna har gått och dött, vi får iaf hoppas på att Heath inte vinner nån oscar, för ärligt talat,även om han var bäst i den filmen är han inte "vinna en oscar"-bra. Däremot kan han väl få ett pris för hela sin karriär, fast det tycker jag iofs inte heller att han är värd...

Eklindh sa...

Heath är underbar som Joker och förtjänade en Golden Globe för den rollen. Filmen i övrigt är ett stort jävla skämt. Bale måste vara en av de mest överreklamerade skådisarna som finns. Att man ens på allvar ger Batman en sådan röst i vad man kallar en seriös film är en gåta.

Tillbaka til Heath. Kolla på hur han slickar sig om munnen. Det är tecken på att man har tagit rollen till sig ordentligt.

Var föresten på Bio i helgen och såg "day hat the earth stood still"-. Vad ni än gör gå inte och se den. Det var en två timmar lång reklamfilm för LG telefoner och klockor från olika märken som man poserade friskt i rutan. Mer än vanligt.

Martin sa...

"The dark knight" kommer ju att klassas som en kultrulle bara för att Heath dog, vilket är synd för den är ju skräp. Jag måste hålla med Sarha om att han inte är värd att få vare sig en Oscar den här rollen eller ens nåt pris för hela sin karriär. Visst han var en duktig skådis men inte så duktig, däremot så tror jag att han kommer bli nominerad till en Oscar...

På tal om Cristian Bale så ska han ju spela John Connor i den nya Terminatorfilmen, vi får ju hoppas att den blir bättre iaf, hans bästa roll är annars i "Empire of the Sun" han är väl iofs bara 10 år där men bra är han...

Sarha sa...

Nu var ju herr Bale med i "Mio min mio", "american psycho" och "Velvet Goldmine" jag tycker nog att han har gjort mer än en bra film... faktiskt...

Martin sa...

Nu tycker ju jag iaf att "Empire of the Sun" är hans bästa film någonsin, fast det beror kanske inte på honom...Visst han har gjort bra filmer också men han gjorde "Reign of Fire" också så jag vet inte...

Eklindh sa...

American Psycho är inte någon bra film!! Det är en skitrulle där det enda som är bra är att man får se lite naket.

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att Oscarsreglerna säger att man måste vara vid liv när man tar emot en Oscar?

Heath har ju med gjort en hel del andra bra filmer. Även om några inte är oscarsmatrial. Casanova, Lords of Dogtown (vilket inte var någon höjdare) Monsters Ball. Som var en riktigt jävla underbar film. Sen så älskar jag honom i A knight's tale.

Sarha sa...

Alltså, jag har lust läst regelverket, iaf det som finns online och jag kan inte se att döda skådespelare inte kan få pris, men jag kan ju ha missförstått eller missat nåt... länk

Martin sa...

Näe det verkar inte som om det finns någon regel mot att döda skådespelare ska kunna få pris, vilket ökar chanserna för Heath då det är sista gången dom kan ge honom den...

"Monster's Ball" är en väldigt bra film, fast jag måste erkänna att jag inte mindes att Heath Ledger var med i den...

Eklindh sa...

Heath spelar sonen i den filmen. Jag kommer inte ihåg vad namnet på honom är. Men han är visserligen inte med speciellt länge.

Eklindh sa...

Jag vet inte varför jag har fått för mig detta med döda skådespelare men jag har för mig att reglerna har varit sådanna.

Men jag kan ha väldigt fel där men någon gång så har jag för mig att jag läst att man inte kan få en oscar om man är avliden. Eller om jag blandar ihop det med något annat.


Eftersom vi pratar om film nu då så kan jag rekomendera er båda en riktigt bra japansk "drama" Hana-Bi heter den. Väldigt våldsam på sina ställen men gjorde ett väldigt intryck på mig när jag hade sett klart den. En film som sitter i länge.

Sarha sa...

Framförallt tycker jag att det är lite tråkigt att ge pris till döda människor, jag tror liksom inte att de bryr sig så mycket, bättre att ge det till folk som lever, bättre Tv, liksom... :P

Eklindh sa...

Japp det blir ju det. Är det någon som vet när de släpper listan på nominerade för iår? Brukar de inte göra det i dagarna nu eller?

Det skall bli väldigt roligt att se vilka det är som är nominerade iår.

Sarha sa...

tredje veckan i januari... vet inte dagen men tiden är 5:30 a.m. PT (typ 14:30 här, om jag har räknat rätt)

Sarha sa...

jag tror att det är på måndagen, men jag är inte säker.

Martin sa...

Det kommer som sagt att bli väldigt intressant att se vilka som blir nominerade i år, så nu är det ju bara att sätta sig och räkna dagarna...

Jag ska kolla upp den där Japanska filmen, det är lätt att missa asiatiska dramer...

Martin sa...

Det verkar som om dom släpper listan den 22 januari, inte så långt kvar alltså...