tisdag, januari 20, 2009

Play it again Sam...

Idag när jag satt och löste ett korsord med filmklassiker där "Casablanca" var med så började jag fundera på vad det är som gör en film till en klassiker. Är det handlingen, skådisarna eller är det bara en massa repliker som blir ihågkommna. Filmen "Terminator" kan ju klassas som en klassiker och den har vare sig handling eller skådisar, vad den har är en massa oneliners som är lätta att komma ihåg. Iofs så är det ju samma sak med den här eller den här men där finns ju iaf en handling. Kanske är det så att klassiker är nåt man matas med under tiden man växer upp och det är det som gör dom till klassiker, kanske är det så att vi aldrig får chansen att bedömma hur bra en film verkligen är utifrån vårt eget perspektiv...

Jag tycker iaf att både "Casablanca" och "Terminator" är helt fantastiska filmer, klassiker t.o.m men det är ju bara för att min filmsmak är sådan... :)

1 kommentar:

Sara Ödmark sa...

Det där är intressant, vad folk tycker är en klassiker. Det är ju väldigt subjektivt. Det finns otroligt många "klassiker" som jag inte sett men som det känns som om man borde se.