tisdag, mars 31, 2009

Det ultimata testet...

För någon dag sedan så gjorde jag ett test på facebook som handlade om vilken Star Wars karaktär man är. Jag blev Yoda och det kändes bra men sen började jag fundera på vilken Yoda det är jag blev. Det finns ju mer än en om man säger så. Är jag exempelvis Yoda från "The Empire Strikes Back", vilket skulle innebära att jag är en galen enstöring utan vänner, fast då skulle jag även vara väldigt djup och lite zen aktig. Eller är jag som Yoda från "Return of the Jedi", alltså gammal, skröplig och döende, som säger djupa saker som twighlight is upon me and soon night must fall, så jag skulle fortfarande var riktigt djup fast på ett skröpligt döende sätt...

Sen har vi ju dom nyare filmerna och där är ju Yoda mer som en djup besserwisser som gärna berättar för folk vad dom ska känna som i "Phantom menace". I "Attack of the Clones" är han ju väldigt våldsam och om sanningen ska fram inte särskilt djup, han är mer som en studsboll, en liten grön studsboll. Den Yoda jag skulle vilja vara är den som finns i "Revenge of the Sith" han som säger att allt leder till den mörka sidan, åtminstone känns det som att han gör det. Jag undrar alltid vad Yoda skulle gjort om Anakin dykt upp och berättat att han gillar choklad. "Chocolate is bad. Dark chocolate leads to milk chocolate and milk chocolate leads to white chocolate and white chocolate leads to wanting, wanting leads to suffering, suffering leads to hate and hate leads to the dark side..."

Fast vad jag än säger så är Yoda en av mina favoritkaraktärer i Star Wars, iofs så finns det väldigt många karaktärer i Star Wars som är det, ofta såna som inte syns så mycket i filmerna, som kvinnliga Jediriddare, Boba Fett, Jabba the Hutt och Stormtroopers. Däremot har jag aldrig gillat robotarna, dom hade gärna fått bli skrot tidigt i filmen...

1 kommentar:

Evil Runar sa...

Jag tror du är Yoda från revenge of the sith. Choklad leder alltid till den mörka sidan, det vet ju alla för övrigt.