måndag, december 29, 2008

I may not know much about art but I know what I like...

En gång i tiden så läste jag filosofi på högskolan i Skövde och en av dom stora frågorna som togs upp handlade om estetik och vad som egentligen skulle klassas som konst och hur konst skulle definieras. Jag tycker fortfarande att "vad är konst" är en intressant fråga, iofs så har jag fortfarande inte fått nått bra svar på den. Det jag funderar mest på är om det beror på vem som skapat konsten. Blir det konst bara för att skaparen är konstnär? Fast då skulle det ju innebära att ju kändare konstnären är desto mer konstaktig blir dennes konst. Eller är det så att det är konstkritiker som bestämmer vad som är konst? Kanske är det så att den som skapat konsten måste säga att "detta är konst" för att det ska räknas på riktigt. Eller är det som man säger att det ligger i betraktarens öga? Jag tror iofs inte att det finns ett bra svar på frågan om vad konst är men det skulle allt underlätta lite...

På tal om konst förresten så tänkte jag på en annan sorts konst nämligen sport. Som alla vet så går ju Los Angeles Kings rätt bra i NHL. Dom har slängt in en ny målvakt nu när Ersberg är skadad och Labarbera förlagt formen någon annanstans än i Kalifornien. Jonathan Quick heter han och han har hållt nollan i två av tre matcher hitills. Det känns faktiskt rätt bra just nu, vem vet vi kanske kan gå till slutspel i år... :)

Inga kommentarer: