onsdag, december 24, 2008

Det hade aldrig mormor gått med på...

Det är ju så att vi i år har slimmat vårt julbord rejält och idag när vi satt och åt så började jag tänk på min mormor och hur julborden som hon ställde upp var. Hon hade iofs jobbat som kocka under många år så det var kanske därifrån det kom men jag är helt säker på att hon inte gått med på det spartanska julbord som bjöds idag. Särskilt dom varma rätterna hade varit viktiga, sånt som vi plockat bort skulle nog varit med, som grönkål, revbensspjäll, rödkål, janssons frestelse, fläskkorv och dopp i grytan. Sen kan ju nämnas alla korvar, ostar, sill, syltor och annat småkrafs som också skulle vara med. För att inte tala om ris-a-la maltan som också skulle förtäras när man väl späckt sig med allt det andra. På juldagen så skulle det alltid vara kalkon, jäklar vad jag saknar min mormors kalkon, den var helt underbar och såsen sen... Näe hon hade aldrig gått med på detta...

Inga kommentarer: