torsdag, november 27, 2008

Medborgarskap...

Visste ni att Migrationsverket har nåt som kallas medborgarskapsguiden? Det mest intressanta med den här guiden är hur dom använder det svenska språket, visst det är ingen avancerad svenska, åtminstone inte för mig som är infödd i landet men för någon som bara bott här i ett år så kan det vara lite svårt. På frågan om man kan styrka sin identitet så får man bl.a det här alternativet...

Jag kan styrka min identitet med hjälp av pass eller ett nationellt id-kort från hemlandet.
Passet eller identitetskortet måste vara från en myndighet i ditt hemland, ha bra kvalitet och inte vara för enkelt utformat. Det ska finnas ett foto på dokumentet och vi ska lätt kunna se att det är du på fotot. Det får inte råda någon tvekan om att dokumentet är äkta och utfärdat på rätt sätt.

Men nu har jag iaf gjort testet och jag verkar inte få uppehållstillstånd iofs så fejkade jag ganska mycket och visst så valde jag ett land som inte är känt som ett problemland men ändå...
BLI SVENSK MEDBORGARE
Så svarade du på frågorna
Ålder
Över 20 år
Medborgarskap
Medborgare i Brunei
Tid i Sverige
Kortare tid än två år.

Permanent uppehållstillstånd/uppehållsrätt
Du har inte permanent uppehållstillstånd (PUT) eller permanent uppehållsrätt i Sverige.

Styrkt identitet
Du kan inte styrka din identitet med pass eller andra id-handlingar. Du har heller ingen nära släkting som är svensk medborgare och som kan styrka din identitet.

Skötsamhet
Du har inte dömts till straff och har inte heller skulder eller andra anmärkningar på hur du skött dig i Sverige.

Mot bakgrund av dina svar gör vi följande bedömning:
OBS! Svaret är resultatet av en automatisk beräkning. Varje sökandes situation är individuell och guiden kan inte ta hänsyn till alla detaljer. Se därför svaret bara som en fingervisning – det är inte ett löfte om att din ansökan kommer att beviljas eller avslås. Resultatet bygger på att de uppgifter som du matat in är korrekta.
Tyvärr, du uppfyller inte alla krav för medborgarskap!
Jaja, det finns väl inget annat att göra än att åka hem då...

Inga kommentarer: