fredag, september 05, 2008

Ordblindhet...

Jag tror faktiskt att jag lider av någon sorts ordblindhet, särskilt när jag ska stava en del ord. Jag kom och tänka på det här pga brölloppet i bloggen bredvid, för just ordet bröllop är ett av mina "blinda" ord, jag kan aldrig komma ihåg exakt hur många p:n och hur många l det ska vara i ordet och då är det ändå inte ett avancerat ord. Mitt värsta ord är dock gammal och gammla för där kan jag inte hålla reda på hur många m det ska vara. Heter det gammal eller gamal, är det gamla eller gammla, det har faktiskt blivit så illa att jag försöker att använda mig av synonymer för ordet istället.

En annan sak som jag har en "blindhet" för är ordklasser. Jag vet inte vad ett verb, adjektiv eller substantiv är för nåt, jag kan iofs inte dom andra ordklasserna heller men just dom tre blir folk alltid förskräckta över att jag inte kan. Det mest intressanta med att berätta att jag inte vet vad ett verb är, är att så fort jag gör det ska den jag berättat det för förklara för mig vad ett verb är, som om ingen någonsin gjort det förut och att just denne person kan förklara det bättre än alla andra. Det absolut roligaste är att detta fenomen aldrig slår fel...