tisdag, september 23, 2008

Kvinnliga Jediriddare...

Jag fick ju ett önskemål att skriva om kvinnliga jediriddare, alltså jediriddare som är av det kvinnliga könet som inte är män. Det stora skälet till att jag tänkt på detta är att jag nyligen satt och tittade på film nummer två och tre i Star Wars sexetten, två filmer som om man ska vara ärlig innehåller rätt många jediriddare. Tyvärr så är antalet kvinnliga jediriddare minimalt eller ja dom finns där men dom ledande och intressanta jedisarna är män...

Jag hade en diskussion med en vän till mig om det här och hon sa att det bara fanns en intressant kvinnlig jediriddare i hela filmserien och hon blir avrättad av klonsoldaterna. Hon är förövrigt den enda jediriddare som inte behöver ha den typiska jediriddarklädseln utan istället kan hon ha en läderuniform med en redig urringning, men det är väl så att även en jediriddare måste få känna sig sexig ibland...

Jag har iofs sett ett par andra kvinnliga jediriddare som åminstone verkade vara häftiga. Dock kan jag tycka att det borde varit fler som hade viktiga roller i filmerna som det är nu så dalar filmerna lite pga detta. George Lucas har väl iofs aldrig varit bra på det där med starka kvinnliga hjältar, prinssesan Leia var ju en men hon var ju väldig väldigt ensam. I dom nyare filmerna så finns ju Padmé men hon slutar vara en hjälte när hon blir gravid och istället blir ett bihang till Anakin, hon blir bara ytterligare ett skäl till varför han blir Darth Vader...

3 kommentarer:

Sarha sa...

Ja, men vad spelar det för roll om de kvinnliga jediriddarna var häftiga, de dör ju som flugor, alla utom en då. Dessutom var prinsessan Leia rätt fjantig ibland också, alltså ibland tänker jag att hon egentligen bara var stark när hon presenterades första gången i filmerna, men inte för vad hon gjorde i filmen utan för vad hon sades hade gjort, man får liksom aldrig se något. Sen ju längre filmerna ju mer fjantig blir hon, fast det kan ju bara vara jag som är en bitterfitta nu...

riksomengris sa...

Vi får hoppas på den tecknade filmen

Martin sa...

Ja alltså i filmerna så får ju inte de kvinnliga jediriddarna särskilt mycket utrymme, de existerar mer i bakgrunden och säger och gör inte särskilt mycket. Det finns dock andra forum där dom har större utrymme dels så finns det en tecknad tv-serie och serietidningar, i båda dessa så får faktiskt de kvinnliga jediriddarna vara starka krigare som är skickliga med ljusablar.

Det konstigaste är väl att det är just dom som verkar häftiga som är med i dessa tidningar och tv-serien, dom verkar ha en större roll i den tecknade filmen också men jag vet inte, det finns dock med en ond kvinnlig jedi, en sith alltså, vilket är lite roligt iaf...

Sen tycker jag fortfarande att det är väldigt dåligt att ingen av dom kvinnliga jediriddarna fick en större roll i filmerna. Jag skulle också bara vilja påpeka att alla jediriddare dör som flugor i filmerna...:p

Vad gäller Leia så har hon ändå sina ögonblick, även om hon i film nummer fem mest går runt och använder sina rådjursögon till att se sårbar ut och liksom vänta på att bli räddad...