lördag, december 15, 2007

Skidskytte.....

Trots att jag är en sportsfanatiker så har det tagit väldigt lång tid innan jag började gilla skidskytte. Jag vet inte riktigt varför för jag tycker att det är väldigt kul att titta på nu, iofs så har jag aldrig varit särskilt nationalistisk när det gäller sport och skidskytte är en sån där idrott man får upp ögonen för när det går bra för nån svensk. Eller snarare så är det så att media får upp ögonen för det och sen matar dom en med sporten. Ett skäl till att det tog så lång tid kan ha att göra med att jag tyckte att Magdalena Forsberg blev så upphaussad, och pga det så blev det inte intressant...

Nu har jag dock ändrat mig, inte om att forsberg var upphaussad utan om att skidskytte inte skulle vara intressant. Idag satt jag och tittade på damernas skidskytte och det var riktigt spännande även om den jag hoppades på skulle vinna inte vann, jag tycke mer synd om henne dock, hon heter Magdalena Neuner och är tyska, hon åker fort och hon skjuter bra i liggande men sen när hon ska skjuta stående så funkar det inte som det ska. Om hon når samma säkra nivå stående som i liggande så kommer hon vara helt överlägsen, möjligtvis att nån ryska kan hota henne...

Annars så har jag alltid gillat vanlig längdåkning även om jag har svårt för sprinten, för dom roligaste distanserna att titta på är ju ändå 30 och 50km. Sen är ju stafetten i både längd och skidskytte kul att följa. Sen var det ju utförsåkning och ishockey idag. Jag måste erkänna att jag gillar inte utförsåkning och då är jag ändå så gammal så att jag sett Stenmark åka. Vilket på den tiden innebar att man måste gilla det per automatik.

Ishockey däremot är roligt att titta på (det är kul att spela också men jag kan inte åka skridskor så det brukar inte gå så bra, eller jag kommer framåt men jag kan inte stanna). Idag missade jag dock matchen mot ryssland och lider inte särskilt för det. Men så bra brukar inte landslagsturneringarna vara och årets är inget undantag. Så istället för ishockey med finland mot sverige, så är det skidskyttestaffeten som gäller imorgon.

8 kommentarer:

riksomengris sa...

Glenn, Glenn, Glenn... Frk Neuner ska du inte tycka synd om. I var tredje tävling prickar hon rätt å vinner överlägset. Som, du vet, i senaste VM...

Martin sa...

ja ja... men man kan tycka synd om henne ändå.... då kommer hon skjuta fullt imorgon då om det du säger stämmer

riksomengris sa...

ingen mänska som slår en svenska går att tycka synd om - och det vet du mycket väl; du varit med i gemet tillräckligt länge nu

Martin sa...

då får väl svenskorna helt enkelt bli bättre för det är klart man kan tycka synd om någon som slår en svenska

riksomengris sa...

jag sa ju precis att man inte kunde det - lyssnar du inte?

Martin sa...

vet du väl att jag inte gör

Axel Johansson sa...

Jag fattar inte hur du kan tycka att Magdalena Forsberg var upphaussad. Hon var ju klart bäst. Fast du var ju inte intresserad då, så du kanske missade det.

riksomengris sa...

man kan vara upphaussad trots att man är bäst