lördag, januari 23, 2010

Vuxenpoäng?

Jag funderar ibland på om det finns några speciella saker som visar att man är vuxen, ni vet sådana där specifika saker som man kan visa upp för alla och säga se här, här är beviset för min vuxenhet. Jag tänkte först att man kanske måste ha jobb men nuförtiden undrar jag. När jag jobbade på Max så såg jag det inte som ett bevis på min vuxenhet, snarare så kände jag mig malplacerad, mentalt instabil och misslyckad. Förvisso så skulle man nog kunna säga att känslan av misslyckande hade att göra med förväntningar på vuxenlivet...

Åldern har ju inte heller något egentligt att göra med vuxenlivet förutom kanske att man helt plötsligt jobbar/studerar med människor som man inser är så unga att de skulle kunna vara ens egna barn. Visst är det väl kanske så att man när man nått en viss ålder känner att man borde gjort mer eller åtminstone vara en bit på vägen. Iofs så kanske man kan säga att åldersnojjor är ett bevis på vuxenhet för dom bevisar ju iaf att innehavaren blivit överdrivet självmedveten, och det måste ju vara vuxet att vara...

Jag har iaf fått mycket vuxenpoäng det senaste för jag har nämligen börjat ha på mig en reflexväst när jag går ut på kvällarna eller när jag tar en promenad på stadens gator. För bara ett par år sedan så tyckte jag att det var löjligt med en sådan, samma sak gäller egentligen cykelhjälmar och allt annat som man under sin uppväxttid tyckt varit löjligt. Exempelvis så avskydde jag Van Morrison när jag var ung och detta bara för att min pappa tyckte om honom. Nu många år senare så inser jag att Van the man inte alls är dålig, han iofs inte alltid bra heller men vissa av hans låtar gillar jag...

Jag skulle nog säga att vuxen är man när man börjar inse att ens föräldrars smak och tycke inte alltid är dumt och omodernt, utan man kan se på det med egna ögon och själv bilda sig en uppfattning... :)

Inga kommentarer: