onsdag, januari 27, 2010

Var fan ligger Ljung?

Jag trodde för någon vecka sedan att jag nått världens ände när jag fastnade i Herrljunga men jag kan idag meddela att jag hade fel. Världens riktiga ände heter Ljung och det är av vad jag kunde se ännu dödare än Herrljunga. Vilket egentligen är ganska självklart eftersom Ljung som då ligger vid världens ände inte är en genomfartsled...

Så som ni säkert förstod så föll mitt resande ihop idag igen och som så många gånger förr så berodde det på snön. Man kan ju tycka att SJ som existerat i ett så vintrigt land som Sverige i flera år nu faktiskt hade kunnat hitta en lösning på det där med vintern. Kanske är den globala uppvärmningen svaret på det hela. :p I vilket fall så gick faktiskt resan till Borås väldigt bra och föreläsningen om katalogiseringssystem var riktigt intressant.

Det var när jag skulle resa hem som det började gå åt skogen. Snön föll riktigt friskt då jag satte mig på tåget vid 15.00 och det började bra, åtminstone tills vi fastnade, det hela berodde på ett växelfel i spåret, så det blev buss istället vilket i sig inte är särskilt farligt men vi satt ju fast i Ljung tills 16.25 då bussen kom. Ca 16.55 rullade vi in i Herrljunga och väl därifrån så funkade tågen som vanligt. Så för att sammanfatta kan man säga att en resa som i vanliga fall tar ca 40 minuter tog ca 2 timmar istället. Tur att man iaf slapp stå ute i snön och frysa...

1 kommentar:

Oa sa...

Ljung... Hm... Vem är det som har pratat om denna ort förr?

Nåja... På tal om Herrljunga, fick jag förresten syn på en souvenir därifrån när jag var hemma hos en polare till min pappa och spelade...