torsdag, augusti 14, 2008

Kvinnor och Sci-fi....

Jag sitter och tittar på orginalserien av Star Trek och jag har nu nästan gått igenom hela första säsongen och det som slår mig är hur kvinnorna i serien porträtteras. Dom har ännu inte haft några stora roller, inte ens Uhura, kvinnorna finns bara i bakgrunden och är liksom könlösa. Detta trots att dom bär kortkorta kjolar (vilket måste vara den mest opraktiska rymddräkt som någonsin skapats). De kvinnor som inte är könlösa tillhör inte besättningen och eftersom dom inte gör det så hamnar dom garanterat i säng med Kirk...

Det som fick mig att börja fundera på detta är ett avsnitt där skeppets dator fått en personlighet, en kvinnlig personlighet som naturligtvis blir lite het på Kirk. Grejen är den att skälet till att datorn fått en personlighet är den att Enterprise stannade till på en planet för dataservice. Planeten i sig styrdes av kvinnor och när dom servade skeppsdatorn så tyckte dom att datorn var tråkig och gav den en personlighet. Eller som Spock säger med en suck "dom var tvungna att ge den en kvinnlig personlighet". En personlighet som bara kan beskrivas som blond och det är väl där mitt problem ligger. Den där tanken att om kvinnor skulle programmera en dator med en personlighet skulle dom välja den dummaste bimbopersonlighet dom kunde hitta istället för en normal personlighet.

Nu ska sägas att jag gillar Sci-fi och kvinnor i sci-fi men det måste sägas att så där många bra roller har det inte funnits. Eller ja prinsessan Leia var en bra karaktär. Jag skulle även vilja säga Vazquez i Aliens, fast hon var iofs mer manlig än männen i den filmen, en film som enligt mitt tycke slutade vara bra efter att just den karaktären dog...

Inga kommentarer: