tisdag, februari 16, 2010

Seriösa sporter...

Så här i OS tider så tänkte jag att jag skulle dela med mig av en lite mer oseriös sport som jag hittat. Visserligen finns sporten som seriös men den är amerikansk och jag måste erkänna att jag aldrig tyckt att en sport som kallas för fotboll ska spelas med händerna. Här är sporten iaf, jag vet faktiskt inte vad som är värst, att dom tror att det ska locka manliga åskådare eller att det faktiskt finns män som går dit för att titta. För inte ens den mest luttrade sportfanatiker skulle kunna säga att han går på en sådan match för att se på sporten, han hoppas helt enkelt på att flickorna ska trilla ur sina bikinis...

Det värsta är nog ändå att kvinnorna ska behöva springa runt i underkläder bara för att kunna spela amerikansk fotboll. Det ger en ganska bra bild av hur samhället är funtat egentligen, att det inte är så jämnställt som det ibland vill göras gällande, detta märks ju i huvudsak i lagidrotter där det finns stora pengar som fotboll och ishockey. Men det är väl så att om damlagsidrotter börjar tjäna stora pengar så kommer de säkert att ha mer att säga till om...

På tal om kvinnligt och manligt i lagidrotter förresten så har jag funderat en del på det och jag tycker som såhär, fotboll är den sport där det finns mest chans att kunna mixa lag, alltså att män och kvinnor skulle kunna spela tillsammans. En spelare som Marta skulle med stor sannolikhet kunna gå in i vilket herrlag i världen och inte göra bort sig, som tekniker så kan hon konkurera med vilken man som helst. Det är väl kanske på det fysiska planet det blir värre men om vi ska vara riktigt ärliga Lionel Messi är inte världens störste kille om vi säger så...

Inga kommentarer: