söndag, februari 07, 2010

Hur smart är jag?

Jag har funderat på det ett tag! Undrar om det ens går att mäta något sådant? Visst nu kommer någon komma dragande med IQ och hur man mäter sånt men IQ och smarthet är inte samma sak. Det kvittar väl egentligen om man kan räkna ut hur stor gravitationen är hos ett svart hål om man inte kan knyta sina egna skosnören (ett något extremt exempel men ändock gångbart). Jag tror inte att smarthet går att mäta på samma sätt som intelligens, smarthet är något man lär sig med tiden det är inte något som bara finns där. Då är frågan återigen "hur smart är jag?" Jag kan ju mycket, mycket som ingen annan kan, för hur man än ser på det så är ju var individ unik och varje individ har sin egen smarthet att ta till...

Så svaret är egentligen ganska enkelt... Jag är tillräckligt smart för vad som än kan komma min väg och så är alla andra människor också, bara för att du och jag anser att någon inte är smart innebär ju inte per automatik att vi har rätt... Även om det kan vara väldigt svårt att acceptera... :P

Inga kommentarer: