onsdag, februari 24, 2010

Irritation...

Jag har funderat en hel del på det där med mänsklighet, människor och saker som irriterar en. Alla människor är ju olika och de reagerar ju olika på olika saker, sånt som jag tycker är fruktansvärt irriterande kanske bara är en axelryckning för en annan. Det svåra är väl som alltid att sätta sig in hur andra människor tänker, jag har exempelvis svårt att förstå hur någon kan drabbas av "road rage" eller bitterhet för att det är mycket snö på backen. Kanske har det mer med mitt eget sätt att vara, jag känner ofta att jag är mer avslappnad än majoriteten av människorna jag känner eller träffar. Egentligen så borde jag kanske säga det till dom när jag träffar dom och dom klagar men samtidigt måste ju folk få utlopp för sina tendenser... :p

Det finns inte mycket som irriterar mig men det finns en sak (det här kan jag få äta upp) och det är när jag blir ignorerad, jag avskyr känslan av att bli behandlad som luft. Jag blir frustrerad, irriterad och allmänt vresig. Förr om åren när jag var yngre så brukade jag kompensera sådant med att bli jobbig, så jobbig så att den som ignorerade mig tillslut blev så irriterad att den skällde ut mig men då fick jag iaf bekräftelsen av att jag var en människa och inte som något katten släpat in. Jag har märkt en annan sak när det gäller ignorering, den är mycket värre när det är en människa som man älskar som ignorerar en. Jag berättade för flickvännen hur jag funkade och då kände hon att var tvungen att testa (med mitt tillstånd) och det ska sägas att det tog inte lång tid innan jag blev irriterad och vresig. Frustrerad blir jag först när jag blivit ignorerad länge...

Jag tror att mitt problem med att bli ignorerad har att göra med min människosyn, alla ska vara delaktiga, allas åsikter ska tas i åtanke. När man slutar lyssna och börjar ignorera så tar man bort den mänskliga värdigheten från den ignorerade, det kvittar helt plötsligt helt vad den ignorerade säger för hen är inte längre så viktig att lyssna på. Sen brukar det ju finnas skäl till varför någon blir ignorerad men sånt kan oftast lösas med bra kommunikation...

Inga kommentarer: