måndag, september 28, 2009

Dagen som varit, en reflektion...

Dagen har mest varit fylld av olika intryck och tankar, den började dock bra med en lugn och skön resa till borås. Väl där var det föreläsning och koncentrationen var på topp men sen hände nåt, jag vet inte vad men koncentrationen som tidigare varit så upplyftande var helt plötsligt puts väck, mina tankar for åt alla möjliga och omöjliga håll och min hjärnas förmåga att ta till sig av bok och bibliotekshistoria var inte som tidigare. För att inte tala om föreläsningen efter, den har jag ingen aning om vad den handlade om...

Däremot så har jag faktiskt lärt mig en del idag bl.a har jag fått lära mig nya ord som var hämtade ur ett uppslagsverk från 1905 som hette Nordisk familjebok...

Bibliofil= Bokälskare, boksamlare eller bokvän

Bibliofobi= Bokskygg eller bokhat

Bibliognost= Bokkännare

Biblioman= Ivrig boksamlare utan urskillning (han kan tänkas sno böcker till sin samling)

Bibliotaf= Bokgömmare: en som högst ogärna låter andra begagna eller låna de böcker vilka äro i hans ägo eller vård

Jag har en känsla av att jag faktiskt är lite av alla sorterna, även om det är lite svårt att erkänna men beroende på tillfälle så kan alla sidorna visa sig.

Jag har annars ytterligare en reflektion: När man reser med någon man inte känner så väl så bör man inte som jag gjorde beskylla religionen och kristendomen för allt dåligt i världen innan man vet vad personen ifråga tror på...

Inga kommentarer: