söndag, oktober 05, 2008

Mitt lag...

Det är lite konstigt det där med hur man hittar ett lag att hålla på. En del människor börjar hålla på ett lag för att dom är bra, eller för att dom har snygga tröjor eller som i NHL:s fall om dom har några svenskar i klubben (detta gäller iofs även Inter)...

Jag kan i ärlighetens namn säga att inget av dessa skäl är varför jag började hålla på Los Angeles Kings. Jag började hålla på dom när Wayne Gretzky spelade i Edmonton och det bara fanns 21 lag i ligan, på den tiden då Los Angeles grupp bestod av Edmonton Oilers, Calgary Flames, Winnipeg Jets (senare Phoenix Coyotes) och Vancouver Canucks. På den här tiden så var det enda skälet till att Kings gick till slutspel det faktum att Canucks sög så fruktansvärt hårt att det var stört omöjligt att vara sämre än dom...

Vad gäller dräkter så, ja här får ni en bild på två dräkter som kings använt under årens lopp...


Fast det måste erkännas att dom har blivit bättre på dräkter och det finns faktiskt en dräkt som är ännu värre som är helt i lila med gula inslag, för som alla vet så är ju purpur och guld kungafärger. I vilket fall så var det inte pga dräkterna som jag började hålla på Kings.

Näe det som fick mig att börja hålla på Kings var tre spelare som var nykomlingar i ligan, dom började spela i NHL samtidigt som jag började läsa om NHL. Jimmy Carson som senare ingick i Gretzky traden, Luc Robitaille som blev årets nykomling och som 20 år senare är den vänsterforward som gjort mest poäng i NHL och Steve Duchesne som faktiskt blev en väldigt bra offensiv back även om han inte riktigt kan nämnas bland de riktigt stora...

Om sanningen ska fram så var inte Los Angeles det lag som fick mest uppmärksamhet, åtminstone inte före Gretzky kom dit, han satte laget på världskartan men jag är stolt över att kunna säga att jag faktiskt höll på Los Angeles Kings innan dom blev kända :p

Inga kommentarer: