måndag, oktober 13, 2008

Listor...

Det är alltid roligt med listor och då särskilt listor som har med film att göra, så därför har jag i min vishet tänkt skriva en lista som berör dom bästa filmerna i världshistoren, ur min synvinkel naturligtvis :)...

Jag tänkte först att jag skulle slå till med att göra en lista med dom hundra bästa filmerna någonsin men så kom jag på det att det kan vara lite väl mycket, iofs mestadels för att då måste man komma ihåg hundra filmer man sett :p. Sen tänkte jag att det skulle funka med tio men det är liksom för få, det blir ett så stort mörkertal. Så nu har jag bestämt mig för att göra en lista på dom 25 bästa filmerna någonsin (får se om det blir så många men tji den som ger sig).

En annan sak som jag funderade på var vilka kriterier som skulle gälla, ska jag bedöma skådespeleri, sceneri, kameraåkningar och specialeffekter eller helt enkelt den känsla jag får av filmen. Som exempel så kan jag lyfta fram Star Wars, om jag bedömer den filmen utirån skådespelarprestationer så kommer den ju inte med på listan men om jag bedömer den utifrån mig själv och vad den gav mig så hamnar den bland dom tio bästa. Det kommer iaf bli en lista på bra filmer det kan jag lova er...

Inga kommentarer: