måndag, oktober 06, 2008

Ja vad ska man säga idag...

Idag så har jag inte gjort så mycket men jag tittade på dagens avsnitt av "Det vilda Kina" och i det programmet så såg jag något fantastiskt, nämligen Harbin eller staden av is som den också kallas. Om ni inte orkar se hela programmet på nätet så kan ni spola fram det till 45.00, för deras isskulpturer är faktiskt värda att beskåda...

Igår kväll så såg jag annars en dokumentär om morernas influens på Spanien och resten av västerlandet, dels genom arkitektur, konst eller filosofi. Det mest intressanta är nog det faktum att de första morerna som styrde i det som skulle bli Spanien var väldigt toleranta mot andra religioner. Kristna, judar och muslimer levde i harmoni med varandra och detta var under 700-1000-talet så det kanske finns hopp för oss än.

Det mest intressanta var dock arkitekturen och konsten, den var faktiskt så intressant att jag blev väldigt sugen på att åka till Spanien och se alla dessa konstverk och byggnader med egna ögon om man säger så. Det skulle vara kul att åka till Granada och se Alhambra i all sin prakt men det får nog vänta ett litet tag tills jag har ekonomi för det...

1 kommentar:

Evil Runar sa...

Jag har sett det, ha ha. Nä men det är klart värt ett besök. Men ät ingen spaghetti där.