måndag, oktober 13, 2008

Filmlistan...!

Nu så har det blivit dags för filmlistan som jag har nämnt men jag har kommit på en sak, egentligen så borde jag ju göra ett inlägg per film liksom, som en nedräkning. Eller så gör jag som så att jag skriver listan från nummer 25 och neråt men det känns ändå som en överkurs. Ja ja här kommer den iaf...

1. Blazing Saddles (det våras för sheriffen)
Den bästa komedi som någonsin gjorts, briljant satir vad gäller rashat och vilda västern

2. Blade Runner
En helt underbar visuell film, den vackraste sci-fi film som gjorts, djupare än vad man tror vid första anblick med många existensiella frågor om mänsklighet.

3. Once upon the time in the west
Den bästa av Sergio Leones westernfilmer, den utan Clint Eastwood

4. Citizen Kane
Många framhåller denna film som världens bästa, jag vet inte om det är det men på min lista platsar den definitivt, Orson Wells var fantastisk, om ni får möjligheten så ska ni titta på hans andra filmer också, Touch of evil är att rekommendera.

5. Wizard of Oz
Jupp en musikal hamnar på femte plats. Jag vet inte vad det är men vacker är den iaf, sångerna är bra, en film om sökanden.

6. Gudfadern
Ja man kan ju inte göra en filmlista utan Gudfadern, helt enkelt en bra film om maffian.

7. Svart katt, Vit katt
En östeuropeisk balkan komedi om en lurendrejare och hans familj. En helt fantastisk film som ni borde se om ni inte sett den förut.

8. Once we where warriors
Ganska Brutal Nya Zeeländsk film om en maorifamilj, där mannen i familjen misshandlar och super mest hela tiden och där barnen söker efter sin identitet.

9. Deer Hunter
Film om ett gäng vänner innan, under och efter dom åker till kriget i Vietnam. Mycket bra film med helt underbar musik.

10. Star Wars (del 4,5 och 6)
Tja det räcker väl att säga ljussablar, rymdskepp och en massa action för att förklara den här filmtriologin.

11. Nyckeln till frihet
Jag brukar ha svårt för fängelsefilmer, mest för att oftast så är den som skickas i fängelse en actionhjälte som slår sig ut ur fängelset etc etc. Detta är ingen sådan film, här är faktiskt huvudpersonen mänsklig och därför är filmen otroligt bra

12. Plutonen
Den första film om Vietnamkriget som jag såg där det faktisk verkade finnas äkta mänskligt lidande med i handlingen, kanske för att regissören själv stred i Vietnam.

13. Cinema Paradiso
En stillsam film om hur det är att växa upp i en lite stad, filmen handlar om en ung pojkes vänskap med en äldre man som är biografist i byn.

14. The Searchers
John Waynes bästa film och även den brutalaste. Indianer massakrerar Waynes familj och kidnappar hans brorsdotter, filmen följer Wayne på jakt efter indianerna som gjorde det, en jakt som tar flera år.

15. The color purple
En av Spielbergs bästa och den enda film som Whoppi Goldberg gjort som jag faktiskt tycker är bra. En svart släktsaga skulle man nog kunna kalla denna film.

16. Lost in translation
Bill Murray är bra i denna ganska sorgliga komedi om människor på villovägar i Japan

17. Alien
Den mest skrämmande av Alienfilmerna och den bästa, den här filmen skrämmer skiten ur mig rent ut sagt, inga vapen bara många mörka vinklar och vrår på ett rymdskepp mitt ute i rymden.

18. Priscilla öknens drottning
Ja en film om dragshow artister ute på vischan i Australien måste ju vara bra eller hur? En film med mycket humor och värme, för att inte tala om ABBA...

19. Triumfens ögonblick
Den ultimata sportfilmen och det enda dom gör är att springa, Chariots of fire hette den i orginal.

20. Trainspotting
Obi-Wan Kenobi som knarkare långt innan han åkte ut i rymden, en fantastisk brittisk film om knark och livet rent allmänt, Robert Carlyle är sjukt bra i denna. Ewan med... :)

21. Delikatessen
Fransk surrealistisk film som egentligen kan utpela sig när som helst. Filmen handlar om ett hyreshus ovanför en slaktarbutik, en slaktarbutik som trotts köttransonering har kött, människokött för att vara ärlig...

22. The General
En helt fantastisk stumfilm med Buster Keaton, en av de bästa han gjort om inte den bästa, han spelar en lokförare som blir bestulen på sitt tåg...

23. Medan vi faller (La Haine)
Fransk socialrealism, detta är en ganska mörk film om franska invandrarungdomar och deras drömmar och förhoppningar och om hur samhället sätter käppar i hjulen för dom.

24. Apocalypse Now
En mycket bra film om vietnamkriget, lite surrealistisk på sina ställen, lite drog hallunication på andra. Bra är den iaf och mycket mörk.

25. Terminator
Är ju också en film om en apokalyps egentligen, fast en där det är lite körigt för människorna, Arnold som mördarmaskin, en roll som passar honom väldigt bra.

Så här ser den ut, fast jag måste säga att jag kom på fler under tiden som jag skrev den här listan som kunde varit med bland dom 25 första. De enda givna platserna som finns på den här listan är nummer 1 och nummer 2 alla dom andra kan man nästan flytta runt som man vill. Om ni tycker att jag missat någon så kan ni ju alltid berätta vilka det är och varför...

2 kommentarer:

riksomengris sa...

Deer Hunter???????????????????????? För att citera Mark Kermode: "Den är minst fem timmar för lång"


Men listettan regerar

Sarha sa...

åh, jag har så många filmer, jag får nästan göra en egen kompletteringslista...