fredag, oktober 09, 2009

Döden på larvfötter...

Jag ska vara ärlig mot er. Jag har börjat tröttna på döden och denna temaveckan men men det är ju bara tre dagar kvar tills det är slut och skam den som ger sig. Idag så tänkte jag skriva om film, visserligen mest pga namnet på filmen passar in så bra i temat. Eller ja det svenska namnet då, "Döden på larvfötter" eller "Misfit Brigade" jag är om sanningen ska fram väldigt osäker på om jag ens sett denna film. Nu tror jag iofs inte att den är särskilt svår att lista ut handlingen i eller att alla tyskar pratar engelska, det gör säkert alla ryssarna också.

Det jag egentligen tänkte på när jag skrev här är att om man vill ge sin film ett lockande namn som är både dramatiskt och skrämmande. Ta exempelvis "Titanic" det är ju en kärlekssaga men om man slänger in taglinen "Dödsbåten" före "Titanic" så blir den ju väldigt mycket mer dramatisk. Detta brukar förvisso göras ganska regelbundet i skräckfilmer, särskilt zombiefilmer som faktiskt handlar om döda människor så det är ju okej med taglines som "The dead has risen and now they want your flesh", påtal om zombiefilmer "Zombieland" verkar kunna vara en riktigt kul film...

Så varför gör ordet död att en film blir mer dramatisk? Är det bara för att döden är det mest skrämmande som finns? Jag tycker exempelvis att pedofili är bra mycket mer skrämmande och vidrigt döden men att använda det som tagline funkar inte. "Pedofilikryssaren Titanics undergång" blir inte lika dramatisk, snarare parodisk. Så varför döden? Är det oundvikliga så skrämmande eller är det just för att det är oundvikligt som det är så skrämmande?

2 kommentarer:

Oa sa...

Lite mera död ska vi väl orka med... Jag har nyligen ägnat mig åt att rita Döden. Och om ett par veckor ska vi ha dödentema i "Du är inte klok barnboken". Det här ämnet blir aldrig inaktuellt... hur gärna man än skulle vilja.

Martin sa...

Exakt så! Döden är som dom där trasiga kalsongerna längst ner i byrålådan som man aldrig vill använda men sen när allt annat är smutsigt så måste man ta dom...