onsdag, januari 09, 2008

Julgranar och bönsyrsor

Så har julgran och julpynt placerats på vinden och ska stå där i ytterligare ett år. Det bästa med den granen vi har nu är att den bara är att fälla ihop, den påminner lite om en dammvippa fast i det här fallet så viker man in grenarna mot stammen.

En annan sak som jag gjort idag har varit att titta på animalplanet och jag insåg vilka intressanta parningsutföranden det finns. Jag fastnade särskilt för dom parningar där det var detsamma som dödsfara för hanen att göra det. Som bland spindlar eller hos bönsyrsan, tänk hur det skulle vara, du har en trevlig stund med din partner och precis när mannen börjar komma så biter kvinnan huvudet av honom (det är fritt att tolka vilket huvud, mannen dör nog ändå). Fast det är klart det finns många män som vill dö när dom har sex.

Fast sen tittade jag på ett av Michael Palins alla reseprogram, i detta var han på väg till Alaska från Kap Horn. I vilket fall så for han till en ö utanför Chile där den verkliga förlagan till Robinson Cruose hade levat. Mannen som hette Selkirk hade blivit dumpad av sitt fartyg på ön, denna ö levde han ensam på i 4,5 år med endast ödlor och geter som sällskap. Jag är dock lite osäker på hur getterna kom dit, kanske fick han dom av besättningen på skeppet han kom med. Jag funderade lite på hur det var att leva så, om det var hemskt?

För ibland är det ju så i vår moderna värld med alldeles för mycket stress att man ändå skulle vilja stänga in sig själv eller fara bort till en öde ö där man slipper omvärldens krav. En ö där man kan vara sig själv och det enda man behöver oroa sig för är att överleva...

Nästa inlägg kommer handla om hur min tillvaro på en sådan ö skulle vara, men jag måste dock varna er, tillvaron har en viss likhet med de disneymatinéfilmer som jag såg på som barn...

Inga kommentarer: