måndag, januari 21, 2008

Det där med museum...

Jag sitter och läser om museum av den mordernare sorten i amerika och funderar på om det är så att amerikaner är mer kulturella än vad vi ger dom cred för. Jag läser då särskilt om att dessa nyare museum får utbyggnader som är tänkta att locka fler besökare, skulle detta funka i Sverige? Skulle det bli fler besökare på våra museum om dom var häftigare eller är det sånt som bara funkar i länder med fler invånare? Jag antar iaf att man vill ha fler besökare till våra museum, det skulle ju vara konstigt annars....

Iofs så har dom ett annat sätt att finansiera utbyggnader av museumen (och annat) på oftast med mer betoning på privata donationer än statliga pengar (nu gissar jag utifrån förutfattade meningar om amerikaner, bara så ni vet :-p)

Men jag hittade iaf ett par tre olika museum jag skulle vilja besöka, iofs behöver jag ju ta mig till amerika också men det kan väl vara ett senare problem. Just nu kan jag ju iaf önska....

1 kommentar:

Sarha sa...

fast dom flesta museum här i sverige är ju också byggda med privata pengar, mer eller mindre. Det är väl bara kulturhus och så så är ganska lite sponsrade, men även de har ju fått pengar från annat håll...

OCh själva byggnaden lockar ju sällan folk, om den inte är väldigt speciell och då lockar den mest bara arkitekturintresserade, det är ju vad som finns inne i museet som drar folk.