fredag, december 18, 2009

Ännu mer nörderi...

Eftersom gårdagens nördtema inte föll alla i smaken så tänkte jag fortsätta med nörderiet idag. Idag blir det dock sportnörden som kommer fram och denna gång gäller det fotboll. Jag tänkte ta ut mitt eget alla tiders favoritlag. Eller åtminstone från början av åttiotalet och framåt. Alltså bara spelare aktiva från 1980-nu. Sverige, Svennis och Lagerbäck brukar förespråka en 4-4-2 uppställning och därför förkastar jag den med engång. Jag väljer istället en 3-4-3 uppställning för om sanningen ska fram så är ju anfallare bra mycket sexigare än försvarare...

Målvakt:
Mitt val föll på paraguyanen José Luis Chilavert, egentligen inte bara för att han var en bra målvakt utan även för att han gör mål också. Andra målvakter att nämna är Harald Schumacher, Peter Schmeichel, Joel Bats, Peter Shilton och Andoni Zubizareta...

Backlinje:

Högerback:
Här blir det Ronald Koeman en holländare som egentligen var libro men som är tillräckligt bra ändå, bra passningsspelare med ett dunderskott. Andra spelare som var påtänkta var Cafu, Bixente Lizarazu, Eric Gerets...

Mittback/Libro:
Italienaren Franco Baresi var världens bäste försvarare under en period så därför platsar han här, andra tänkbara var Maxime Bossis, Ciro Ferrara, Marcel Desailly etc etc...

Vänsterback:
Paolo Maldini är ett lika givet val på denna position som de andra är på sina, kanske den elegantaste backen av alla. Andra tänkbara var Juan Pablo Sorin, Lilian Thuram eller Roberto Carlos...

Defensiv mittfältare:
Här stod det mellan två spelare Lothar Matthäus eller Didier Deschamps men eftersom detta är ett offensivt lag så blev det Lothar som blev mitt val. Andra påtänkta var Patrick Viera, Sunday Oliesh, Luiz Fernandez, Steven Gerrard, Edgar Davids och Frank Rijkaard...

Högerytter/mittfältare
Ruud Gullit är kanske inte ett givet val men med tanke på hur många andra anfallare det finns att tillgå så passar han in på högersidan. Andra namn är Marc Overmars, David Beckham, Zico, Andrei Kanchelskis och Lionel Messi...

Vänsterytter/mittfältare
Pavel Nedved är för mig en given vänsterytter, sålänge han inte ramlar omkull vill säga men bra var han iaf. De andra är Ryan Giggs, John Barnes, Leonardo, Arjen Robben, Ronaldhino och Finidi George...

Offensivmittfätare:
Den svåraste positionen att bestämma sig för eftersom det finns så många bra spelare men jag valde Zinedine Zidane för jag tycker helt enkelt att han är bäst. De som jag funderade på är Diego Maradona, Michel Platini, Zbigniew Boniek, Socrates, Xavi, Michael Laudrup, Gheorge Hagi, Zvonomir Boban, Luis Figo, Eric Cantona, Jay-Jay Okocha, Roberto Baggio, Francesco Totti och Michael Ballack...

Anfall:
Högeranfallare:
Konstigt nog så var mina anfallare ganska lätta att välja ut, först ut är Romario som med sin teknik kunde luckra upp vilket försvar som helst...

Centralanfallare:
Marco Van Basten är nog den bäste anfallare inne i straffområdet som någonsin funnits...

Vänsteranfallare:
Jürgen Klinsmann även denna anfallare kan räknas till de bästa. Andra som jag funderade på var Karl-Heinz Rummenigge, Dennis Bergkamp, Ian Rush, Alan Shearer, Ally McCoist, Fernando Torres, Alessandro Del Piero, Jan Koller, Ruud Van Nistelroy, Gary Lineker, Careca, Emilio Butragueno, Davor Suker, Jean-Pierre Papin, Rudi Völler, Ronaldo, Andrei Shevchenko, George Weah, Thierry Henry, Samuel Eto, Jan Ceulemans, Patrick Kluivert, Cha Bum-Kun och Hugo Sanchez...

Så ser mitt drömlag ut men som ni ser så skulle man kunna göra mer än ett till bara genom att gå igenom de spelare jag ratade. Så vad tycker ni?

Inga kommentarer: