måndag, augusti 31, 2009

Vad som kunde varit...

Att jag gillar science-fictionserier är ju ingen hemlighet däremot att mina absoluta favorit avsnitt är sådana som rör "alternativa verkligheter" så kallade "What if-avsnitt" kanske är mindre känt. Avsnitt där karaktärerna är lite annorlunda mot vad dom är i vanliga fall, seriens verklighet är annorlunda jämfört med vad den brukar vara. Det ska sägas att alla sci-fi serier med självaktning någon gång har med ett sådant avsnitt en del har t.o.m med det fler gånger, "Star-Trek", "Buffy the Vampire Slayer" och "Stargate" är alla serier som har använt såna avsnitt. Det bästa med dessa avsnitt är att dom brukar vara bra mycket mörkare än vad som är brukligt för den ordinarie serien.

Nu kan man fråga sig varför jag skriver om detta och svaret är det att jag just sett ett "Stargate" avsnitt som handlar om just alternativa verkligheter och det fick mig att fundera på mig själv och alternativa verkligheter eller kanske snarare alternativa dimensioner kontra verkligheten. Om sanningen ska fram så får just den sortens avsnitt mig nästan alltid att tänka så.

Hur skulle "verkligheten" se ut om man inte gjort de val man gjort eller om man helt enkelt gjort andra val. Hade mitt liv varit annorlunda om jag inte bestämt mig för att läsa den gymnasielinje som jag gjorde, om jag läst nåt annat? Hade jag varit där jag är nu, hade jag träffat de människor som jag träffat, de som blev mina vänner? Om jag sagt till den där speciella kvinnan att jag älskade henne hur hade mitt liv sett ut nu? Ibland funderar jag på alternativa verkligheter, andra dimensioner, kanske gjorde jag andra val där, kanske sa jag det jag inte vågade säga här, kanske vann Aston Villa ligan i de där dimensionerna som vi inte kan se men som vi färdas i när vi tänker "tänk om..."

Inga kommentarer: