lördag, juni 16, 2007

Filmlista

Jag har blivit ombedd att skriva en lista på tio filmer som jag anser att man bara måste se. Det var dock inte så lätt som jag intalade mig. Det finns en hel del bra filmer där ute och många av dom är nästan så bra att dom skulle kunna platsa på listan, men men efter noga övervägande ser min lista ut så här!

1. Blade Runner
2. Den Förlorade Stadens Barn
3. Flykten från New York
4. Once upon a time in the west
5. The Color purple (Purpurgfärgen)
6. Empire of the Sun (Mittens rike)
7. Priscilla öknens drottning
8. Bind mig älska mig
9. The General
10. Blazing saddles

Här följer en del filmer som inte riktigt kom in på min tio i topp lista men som är väldigt bra ändå. Så egentligen ska ni undvika att missa dom också...

Apocalypse now, Amadeus, Eternal sunshine on the spotless mind, Easy Rider, Gudfadern, Gökboet, Citizen Kane, Pulp Fiction, Big Lebowski, Metropolis, De sju samurajerna, Plutonen, Kellys hjältar, Alien, Star wars, The shining, Scarface, Den gode den onde den fule, Nyckeln till frihet, Casablanbca, Wizard of Oz, Dr. Strangelove, Ran, Life of Brian, Gandhi, The Wild Bunch, Afrikas Drottning, King Kong etc etc

6 kommentarer:

riksomengris sa...

lite ont om gayporr på listan, men ananrs helt okej

Martin sa...

men alltså, alla kan ju inte ha samma intressen som du?

riksomengris sa...

intresse och intresse, det är ju mer en yrkesskada

Martin sa...

Jaså det är det du menar med att lägga rör!!!

riksomengris sa...

Blade Runner har liksom förlorat sin innebörd sen inlinesen kom...

Martin sa...

Fast jag har alltid gillat originaltiteln "Do Androids dream of electric sheep" bättre!