lördag, juli 25, 2009

Stockholmsresan eller reseskildring från Sveriges fram/baksida del 4...

Ja här kommer då nästa del i den efterlängtade reseskildringen från Stockholm. Efter en otroligt skön natt i underbara sängar så vaknade vi i vad som bäst kan beskrivas som en bastu men vi öppnade lite fönster och gick ner och åt frukost istället...

Enligt den plan vi gjort upp under gårdagen så skulle vi ta oss till Skansen, Aquariavattenmuseum, Vasamuséet och Etnografiskamuséet. Tyvärr så var vårt kunnande om kollektivtrafiken i Stockholm fortfarande bristfällig så vi hade lite svårt att bestämma oss för hur vi skulle ta oss dit. Till slut så bestämde vi oss iaf för att ta tunnelbanan till Karlaplan och gå till etnografiska därifrån, sagt och gjort vi tog oss däråt och visst blev det ett litet uppehåll när vi väl var där och vi skulle hitta rätt väg att gå men snart så listade vi ut var vi var och hur vi bäst skulle förflytta oss...

På vägen passade vi på att ta oss en fika på ett café som låg i engelska kyrkan, förvisso var pajen god men jag måste säga att det är lite makabert att sitta och dricka té så nära gravar som vi gjorde. Dagen var varm och eftersom vi gick utmed vattnet så vattnades i våra munnar att bada, så det var himla synd att vi inte tagit med oss några badkläder alls. Slutligen kom vi fram till etnografiska och fortsatte in där, vi flashade våra kort och släpptes raskt in. Det var en väldigt intressant utställning om amerikas indianer sen måste jag säga att den utställningen om trafficking kändes fel att ha där, hur sorglig och hjärtskärande den än är. Fast det kan ju också vara det som är meningen...

Efter muséet så bestämde vi oss för att äta så vi gick till Tekniska muséets restaurang och åt havsaborre med potatissallad i basilikaolja, faktiskt helt gudomligt gott, efter maten och lite sneglande på utställningen på muséet så vandrade vi vidare mot skansen via djurgårdsbrunn...

Det blev en riktigt lång promenad för tro det eller ej men Stockholm är rätt stort och Skansen med för den delen. Fram kom vi till slut iaf, precis innan dom stängde husen för dagen, dom historiska husen alltså. Det var rätt okej ändå vi var ändå mest där för djurens skull och oj vad djur vi såg. Vi såg små djur, mellanstora djur och stora djur. minst var ekorrarna som sprang fritt bland träden och störst var älgen och visenten som låg där dom låg. Björn, säl och ugglor skymtades också, dessvärre inte lo, järv och varg vilket var lite av en besvikelse...

Sen var det dags för Skansenakvariet och lemurer och annat så ja jag har vandrat bland lemurerna i Stockholm och t.o.m tagit bilder på dom (jag kommer lägga upp någon av dom här senare), vi såg babianer med stora röda rumpor och hängande snoppar, vi såg t.o.m babianer som parade sig, rätt upp mot betongväggen bara och en liten en som satt i ett träd och lekte med sig själv...

Vi såg ormar, ödlor och en fruktansvärt massa färgglada grodor, tyvärr hade jag väl hoppats på ett större område med en större fauna av djur. Ormar är egentligen ganska otacksamma djur att titta på, dom ligger ju bara där liksom, dom kunde ju iaf showa lite, ringla sig lite extra eller nåt. På vägen ut fick jag iaf möjligheten att klappa på en orm, en boa tror jag allt att det var och den var ändå rätt varm, varmare än vad jag trodde den skulle vara iaf...

När vi lämnade Skansen hade det blivit så sent så att både vatten- och Vasamuséet hade stängt så vi tog bussen från Skansen direkt till Karlaplan (hade vi vetat det från början så hade vi sluppit gå:p) sen så blev det tunnelbana tillbaka till Bromma vilket var rätt skönt eftersom vi var rätt möra efter våra strapatser in the jungle...

Framme vid hotellet så bestämde vi oss för att äta på restaurangen som låg alldeles bredvid. Eller ja det var väl mer en pub med mat, en pub ska sägas hade väldigt mycket öl, åtminstone en hundra olika sorter så ett superställe för en ölälskare, synd att ingen av oss är det men maten var god och slank lätt ner men och detta är ett stort MEN dom hade inget té!!! Vad är det för djävla skitställe som inte har té till mig när jag vill ha det, va??? SorbonX heter stället för ölaren och inte téaren...

Jag fick ta mig till macken bredvid för att få min kopp té men när jag väl fått den och fått spela lite kort så somnade vi snart...

Inga kommentarer: