tisdag, juli 21, 2009

Stockholmsresan eller reseskildring från Sveriges fram/baksida del 2...

Föda var det ja, det tog faktiskt inte så lång tid för oss att finna en restaurang som såg trevlig ut, Stockholm har av någon underlig anledning väldigt många fler restauranger än vad vi har här hemma i Skövde, jag vet faktiskt inte vad det kan bero på. Restauranger hittade vi iaf men oj så dyrt det var, så dyrt faktiskt att vi sa att vi skulle gå vidare men vart vi än kom så vart det lika dyrt, vi insåg varför när vi tittade på gatunamnen, vi hade på helt oväntat sätt hamnat på stureplan och jag vet inte vad ni tycker men 325kr för en lammytterfilé är i mesta laget...

Efter att ha förstått att vi inte skulle försöka oss på dom "fina" restaurangerna så hamnade vi på vad jag tror hette Sandys som var en sorts sallads fast-food, i vilket fall så hade dom iaf mat till mer humana priser den var riktigt god också. Efter maten så bestämde vi oss för att ta oss till hotellet som låg på den exotiska platsen Bromma. Glada i hågen gav vi oss av mot det första hindret på denna resa. Tunnelbanan och alla dess konstiga kombinationer, som tur är så är dom ju uppdelade i olika färger så det var inte fullt så svårt som jag mindes det men men...

Mot Bromma kom vi iaf och inte bara det vi kom till och med dit och som vanligt när man hamnar på ett ställe som man aldrig varit på så hade vi inte en aning om vart vi skulle eller ens om vi var rätt. Bromma hade iaf en stor blandning med folk från olika världsdelar och eftersom jag är lite lantlig av mig så generaliserade jag nog lite och tänkte att jaha så detta är en förort...

I förorten så fanns det massor med saker som finns i verkliga världen, det fanns en konsumbutik, ett apotek, bankomat, restauranger, pizzerior och ett mcdonalds. Men det var ju hotellet vi skulle till och dit tog vi oss med hjälp av en trevlig kvinna som sålde bröd precis utanför entrén till tunnelbanan (som i den här delen av staden faktiskt åkte ovanför jord som ett vanligt tåg). Slutligen kom vi vi fram men vi blev lite fundersamma när vi såg den spygröna färg som täckte den plats där vi skulle vila våra kroppar men som tur var så var hotellet trevligare på insidan än på utsidan och sängarna var faktiskt helt fantastiskt mjuka. Detta var faktiskt ett problem för oss eftersom vi var väldigt trötta efter lite sömn dagen innan och en lång resa dit så det ska erkännas att vi somnade lite...

15 kommentarer:

Sarha sa...

Eh, vilken del av Bromma var ni i, Bromma är ju värsta svenneområdet, där finns inte folk från olika världsdelar. Folk från olika världsdelar har inte råd med dyra villor och radhus...

Martin sa...

Jo det finns faktiskt folk från olika världsdelar där, det har jag sett med mina egna ögon. Var exakt vi var vet jag inte men jag tror det var vid Brommaplan...

Sarha sa...

Dom måste ha varit på genomresa :P

Martin sa...

Ja för det är ju den mest naturliga förklaringen... :p

Sarha sa...

Ja, de kanske bodde i Hässelby Strand eller Vällingby. Grejen är att Bromma ligger för nära centrum för att folk från andra världsdelar ska ha råd att bo där... tyvärr.

Martin sa...

Fast jag tyckte ändå att det var rätt mycket folk från andra världsdelar i rörelse där, sen spenderades ju inte så mycket tid i Bromma så demografin kanske ser annorlunda ut i andra delar av Bromma...

Sarha sa...

Eller Bromma i stort, vem är det som har bott i Stockholm egentligen, du eller jag?? :P

Martin sa...

Tja jag är väl den av oss som bott i Bromma...:p

Sarha sa...

jag har också bott i bromma i två nätter...

Martin sa...

meeh! då är vi ju likvärdiga jhu, iaf i Bromma... :p

Fast du kanske bodde i den rika delen samtidigt som jag bodde i den exotiska delen... :p

Sarha sa...

Jag skickar en länk till Flashback, för dom kan man alltid lita på... notera hur många gånger Bromma förekommer i texten... https://www.flashback.info/archive/index.php/t-419427-p-3.html

Sarha sa...

fast jag orkade inte läsa igenom hela tråden, bara den sidan, det är liksom inget jag är intresserad av ändå :P

Martin sa...

Tur att dom finns som kan svara på alla svåra frågor en människa kan ha, exempelvis demografin i Stockholmsförorter fast dom var iofs inte riktigt säkra ang Bromma...:p

Sarha sa...

För övrigt tror jag att det beror lite på vilka preferenser man har, nu vet inte jag exakt i vilka områden du var i men om du var i Skärholmen, Tensta, Rinkeby etc. där 95% av befolkningen är från andra länder så tycker man säkerligen att Bromma är ett svenneområde, men kanske inte om man kommer från Havstena... :P

Martin sa...

Jo det tror jag stämmer att det beror på vilka referenser man har. Jag tycker nog allt att det var en ganska blandad pott i Bromma ändå även om det är ett svenifierat område...

Sen vet jag inte om skillnaden är så stor på hur man upplever etnicitet mellan Havstena och Vaggeryd...:p