tisdag, juli 07, 2009

En gång fågelskådare alltid en fågelskådare...

Under hela min uppväxt så tog mina föräldrar med mig ut i naturen för att titta på fåglar, iofs så tror jag att det även var av umgängesskäl men ut skulle vi iaf. Varför nämner jag detta? Jo för att igår så var nämligen första gången på länge som jag var vid Hornborgasjön, det var faktiskt så länge sedan att dom hade både hunnit riva det gamla utkikstornet, avverka de träd som stod runt det och bygga ett nytt sorts utkikstorn i sten fast det nya tornet stod på en höjd så det behövde inte vara lika högt...

Glädjande var dock att jag kunde alla fåglar jag såg eller ja det var kanske någon gulärla här och var som inte riktig var som den skulle men annars så stämde det mesta. Sothönorna hade fått ungar och det var allt ett par dunungar som låg och plaskade i vattnet så man kan säga att det var fågelskådning av det gulligare slaget... :)

När vi åkte dit så var väl inte vädret så där fantastiskt, det duggade mest och vi var lite osäkra på om det var någon idé att ens åka till den stora utsiktsplatsen vid Hornborga men solen kom fram när vi kom fram. Tyvärr var ju fiket stängt vilket var synd för vi hade nog gjort dagen ännu bättre men men man ska nöja sig med det lilla...

Oja påtal om saker som kunnat förbättrat dagen så hade ju naturligtvis en kikare varit bra för jag vet inte om ni märkt det men fåglar har en tendens att ställa sig en bit bort från den som tittar på dom, dom små jävlarna! Så nu var det många små prickar i vattnet som man inte riktigt kunde se vad de var för nåt. Är dom vita så är det väl iofs svanar... eller måsar.... eller en upponervänd tofsvipa... :p

Väl hemma igen slog jag på stort och gjorde baguette med parmaskinka, tomater, buffelost och balsamico vinäger. Väldigt gott blev det iaf och mätt blev jag också och buffelosten kommer att köpas ofta för efter att tagit min buffeloskuld så kan man säga att jag behöver mer av den varan, för den var väldigt god. :) Jag tror nästan att jag får göra en paj med dessa ingredienser fast jag måste skaffa lite sallad också, man måste ju ändå vara lite nyttig också...

Inga kommentarer: