söndag, november 28, 2010

På den tredje dagen!

Så kommer föräldrarna fram...

Dagens tema är alltså: Mina föräldrar!

Min pappa (Lasse) och min mamma (Ulla) träffades en gång i tiden i Vänersborg när han jobbade i fotobutik och hon jobbade på lasarettet där. Vänersborg är förresten den stad där jag spenderade min 20-års dag tillsammans med en frikyrkelig man som ansåg att man inte skulle ha sex före äktenskapet, och en kvinna som åt pencillin eftersom hon hade en infektion i slidan. Det är dock en helt annan historia...

Föräldrarna var det ja. 1972 så rymde dom till Gotland (har jag för mig) där dom utan resten av släktens vetskap gifte sig. Dom flyttade till Skövde där pappa fortsatte att jobba som fotohandlare och mamma fick jobb på det nybyggda KSS. Ett par år senare så kom jag till världen men innan jag föddes så skulle ju släkten få veta att den väntade tillökning. Därför bestämde sig min far för att ringa runt och berätta detta för alla, datumet han valde var den 1:a april och inte en käft trodde honom. Men här är jag nu...

Ibland så tror jag att jag har världens bästa föräldrar, en mamma som var min livsgrund, en envis, tjurig kvinna med massor av humor, min tröst i världen som var. en pappa som alltid står på min sida hur konstiga idéer jag än får här i livet. Dom gifte sig för snart 40-år sedan och dom älskar verkligen varandra, under alla dessa år som jag levt med dom så har jag nog aldrig bevittnat ett riktigt gräl. Istället har jag sett kärlek fylld med det faktum att de aldrig tar varandra på för stort allvar, mitt hem var alltid avslappnat och så ser min relation till mina föräldrar ut än idag.

Ibland händer dock saker i livet som vi inte kan styra över. 19.00 på den sista måndagen i maj 2005 fick min mamma en massiv hjärnblödning, som tur var så var jag hemma så ambulans tillkallades snabbt. Även om läkaren inte trodde att hon skulle överleva så gjorde hon det, visserligen med förlamad högersida (hon går med krycka) och svårt att tala men hon är fortfarande den där tjuriga, envisa kvinnan som alltid varit min mamma, och hon och pappa är fortfarande likadana mot varandra som dom alltid varit.

Inga kommentarer: