söndag, april 25, 2010

Vad är kvalitet?

Jag stör mig på en sak eller kanske är det snarare så att jag irriterar mig på en sak och det är kvalitetsbegreppet som existerar inom kulturen. Inom biblioteksvärlden så talar man ofta om att bibliotekarier ska främja kvaliteten och pusha för "god" litteratur och det är detta jag irriterar mig på! Alltså jag stör mig inte på att man ska främja kvaliteten, det jag stör mig på är hur pretentiöst det blir så fort kvalitet ska diskuteras. Det som verkligen stör mig är att varenda en som diskuterar detta ämne utgår från att just han/hon har svaren på vad som är kvalitet.

Förr om tiden så brukade jag själv fråga mig "Vad är kvalitet?" men nu så har jag slutat med det. Frågan blev helt enkelt för filosofisk för att man skulle kunna få ut ett vettigt svar ur den. Det enda jag kom fram till är att kvalitet är något skimmrande där borta bortom vår räckvidd. Kvalitet är kulturarbetarens Shangri-La eller möjligtvis Eldorado, bara vi når dit så kommer allt att lösa sig...

Mitt sätt att tänka på kvalitet har förändrats, efter att ha stött på ordet så ofta som man gör inom biblioteket så slutade jag försöka komma på vad som är kvalitet. Istället så började jag fråga mig själv vem som bestämt att det är kvalitet. Så fort någon säger vi ska främja kvaliteten så frågar jag vems kvalitet det är vi ska främja, är det din eller min eller ännu värre besökarens? Grejen med kvalitetsbegreppet är ju att vad som är kvalitet förändras beroende på person till person. Jag kan ju exempelvis inte bestämma vad som är kvalitet för dig lika lite som du kan göra det för mig...

Ibland känns det som att vi lever i en förmyndarstat a la Nordkorea eller Kuba där kvalitet bestäms av de på toppen för massorna förstår sig inte på sånt. För visst är det väl så att om regeringen tillsatte ett kvalitetsråd som skulle bestämma vad som är kvalitet så skulle allt hänga på vilka som var med i rådet. Om exempelvis Jan Guillou var med så skulle ju alla hans böcker räknas som kvalitet för jag tror inte att någon konstnär skulle tycka att de egna verken var skit...

Näe jag tror att vi ska sluta tänka på kvalitet som en homogen massa där alla tycker likadant, där all vår syn på kvalitet är likriktad och tillrättalagd. Istället borde vi ta tillvara individens kvalitetsbegrepp och om det innebär att någon hellre läser Ed McBain än August Strindberg så är det bara positivt. Visst ska vi vurma för vår litterära skatt men vi måste också inse att det inte bara är Strindberg utan även McBain som ingår där...

Inga kommentarer: